fbpx

De 3 bästa teamchat apparna enligt oss

Share on facebook
Share on linkedin

Bildkälla: https://icons8.com

Vi alla vet att kommunicera genom mail med sina kollegor går ofta långsamt och är väldigt opersonligt. Det är samtidigt inte heller alltid optimalt att gå till en kollegas arbetsplats och störa mitt i arbetet, om kollegan ens befinner sig på samma kontor. Därför väljer många arbetsplatser istället att använda sig av applikationer som löser detta problem. Behovet av snabb och enkel kommunikation på arbetsplatsen har blivit mycket större de senaste åren. Detta beror på att vi ständigt blir bortskämda med andra redskap som sparar tid åt oss varje dag.

För att göra valet enklare för ditt företag har vi listat våra 3
favoritapplikationer för teamchat. Dessa är några av marknadens bästa chatt-applikationer för arbetsplatser och vi hoppas att vi gör det lättare för dig att göra ett bra val.

1. Slack – Den största teamchat-appen

Bildkälla: Slack

Slack har mer än 8 miljoner dagliga användare och är den mest använda
teamchatapplikationen.

Fördelar

Väldigt enkel och tydlig applikation som känns naturlig att
använda. Kommunikationen med kollegor sker direkt samtidigt som den
känns personlig. Genom Slack kan man enkelt skicka dokument och bilder, som man förväntar sig kunna från en modern applikation.
Det finns även över hundratals integrationer och tillägg för att få anpassa Slack utifrån din specifika arbetsplats och behov, tillexempel koppling till Google Drive.

Nackdelar

Majoriteten av Slacks användare väljer deras gratis version vilket har många nackdelar. Man får endast 5GB av lagring och 10 000 sökbara meddelanden, vilket faktiskt tar slut snabbare än vad man förväntar sig om man är ett stor arbetsplats. Gratis versionen tillför också en restriktion på endast 10 tillägg, vilket är den största nackdelen enligt oss. När man väl har börjat tillföra ett tillägg till Slack så brukar man kunna komma upp till 10 stycken fort. Ytterligare en nackdel med den kostnadsfria versionen är att röst- och videosamtal endast är tillåtet för två användare samtidigt. 

Om detta är något som är viktigt för er så måste man antingen uppgradera sitt upplägg eller använda sig av en annan applikation för just detta.

Kostnad

Kostnad: 65kr per användare /mån vid årlig fakturering för standardplanen eller 120kr för plusplanen. Det finns en gratis plan som har vissa begränsningar men vi känner att det kostnadsfria upplägget passar många mindre arbetsplatser.

2. Microsoft Teams: För dom med Office 365!

Bildkälla: Microsoft Teams

Microsoft Teams släpptes 2017 och har sedan dess fortsatt att utvecklats.
Med ökad popularitet för teamchat-applikationer så har vi dessutom höga förväntningar på att Microsoft Teams kommer att fortsätta utvecklas i samma takt. Många företag har redan Office 365 licenser vilket inkluderar Microsoft Teams som har en sömlös integrering med andra Office-appar. Om man använder sig mycket av exempelvis Word och Excel så är Microsoft Teams ett starkt alternativ för din arbetsplats.

Fördelar

Microsoft Teams erbjuder en stark lösning för stora företag som kräver det lilla extra och har en väldigt tydlig navigering för det man kan  göra. Microsoft Team har flera olika flikar för chatt, kalender, samtal med mera. Eftersom Microsoft Teams ingår i Office 365 planen så är detta en väldigt stark lösning för större företag.

Nackdelar

För att få Microsoft Teams effektivt så krävs det både kunskap inom IT och mycket tid för att komma igång. Det innebär att enskilda individer inte kan installera och komma igång själva. Därför rekommenderar vi denna applikation för större företag som har en IT-avdelning. 

Kostnad

Det finns tre olika upplägg – Gratis, Business Essentials (43,70kr per användare/mån) och Business Premium (109,20kr per användare/mån).
Gratispaketet är faktiskt väldigt bra och innehåller nästan alla funktioner
som de andra uppläggen har. 

Däremot ligger lagringen på endast 2 GB per användare, medan Essential-upplägget ger hela 1 TB per användare.

Sammanfattningsvis så om er arbetsplats redan har Office 365 så är
Microsoft Teams det bästa alternativet för er.

3. Google Hangouts Chat

Bildkälla: Hangouts Chat

Google Hangouts Chat är en plattform som är kopplat till G-Suite, vilket
är Googles motsvarighet till Office 365. Först och främst så finns det
inget kostnadsfritt upplägg för Hangouts, så är det något som du letar
efter så är Hangouts Chat inget för dig. Däremot har G-Suite många bra
andra applikationer och tillägg som gör plattformen väldigt bra.
Viktigt att tillägga är att du även får tillgång till Hangouts Meet i G-Suite,
vilket är en plattform gjord för video och röst samtal.

Fördelar

Hangouts Chat är en bra lösning som erbjuder integration med alla Googles applikationer. Detta är en stor fördel om arbetsplatsen använder sig av dessa. Vi ser också att användarvänligheten för olika enheter är bäst på Hangouts Chat jämfört med andra alternativ. 

Nackdelar

Det finns som sagt ingen kostnadsfri version, vilket innebär att man måste ha G-Suite planen för att överväga användningen av Hangouts Chat. Om man inte redan har upplägg som tillexempel Office 365 eller liknande så kan det vara värt att läsa lite om G-Suite och vad som erbjuds.

Kostnad

G-Suite erbjuder tre upplägg – Basic (48kr per användare/mån), Business (96kr per användare/mån) och Enterprise (240kr per användare/ mån). Basic upplägget har det mesta man behöver och är vår favorit samtidigt som Business upplägget erbjuder några extra funktioner som exempelvis enkel sökfunktioner över hela din G-Suite. Med Enterprise upplägget får du exakt allt, men detta paket är riktad mot koncerner som värdesätter kontroll och säkerhet. 

Vilket teamchat app bör du välja?

Det är väldigt populärt att använda sig av dessa verktyg och det finns många fler att välja mellan än dom vi har nämnt ovan. 

Vi ser även att många fler kommer att dyka upp inom snar framtid. Vi ser stor potential för Microsoft Teams och tror att den kommer utvecklas mycket framöver där vi bland annat hoppas på att se förändringar för att konkurrera med Slack som är fördelaktig för de mindre företagen. 

Enligt oss är valet ganska lätt, allt handlar om hur stor din arbetsplats är och vilka behov som finns inom företaget. Vi ser Slack som det starkaste alternativet för mindre företag som behöver ett enkel lösning och finns dessutom som kostnadsfri. 

Microsoft Teams är den självklaraste appen om du redan har Office 365 paketet eftersom det ingår och integreras enkelt med resten av applikationerna från Office 365. 

Hangouts Chat är också ett bra verktyg för de som har eller kan tänka sig att investera i G-Suite upplägg, där man lägger stor vikt på bästa lösningen för videokonferenser. 

Det finns många starka alternativ och vi rekommenderar er att läsa mer om alla tre eller söka efter andra teamchatappar som kan passa er bättre.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Fyll i vårat kontaktformulär så återkommer vi till dig om ditt ärende.

Genom att acceptera ovan ger du samtycke till Hagency för att spara och använda dina personuppgifter för att kunna bistå med information. Du har rätt att få veta hur dina personuppgifter behandlas av oss. För mer information, läs vår Integritetspolicy

Anmäl dig till vårat nyhetsbrev

Prova! - om du ändrar dig tar det bara ett klick för att avsluta prenumerationen.