Artificiell intelligens fortsätter att ta mark
Det kanske låter tjatigt, men artificiell intelligens kommer att ta ännu större plats nästa år. AI kan analysera konsumentbeteenden, sökmönster samt utnyttja data från sociala medier och bloggar för att hjälpa företag att förstå hur deras kunder hittar deras produkter och tjänster.
AI har också blivit stort inom programmatiska annonsköp då marknadsförare kan köpa annonser på ett mer effektivt sätt och samtidigt nå mer granulära målgrupper. Med hjälp av artificiell intelligens kan de äntligen nå rätt konsument, med rätt meddelande i exakt rätt ögonblick.
Företag som omfamnar AI under 2022 kommer att minska sina kostnader och öka tillväxten och på så sätt få ett övertag över sina konkurrenter.
Content och personliga budskap
Att skapa content är det bästa sättet för att bygga ditt varumärke. Med rätt innehåll skapar du både mer trafik och ökar dina konverteringar. Här är det vettigt att använda en bra byrå som kan hjälpa till med sin expertis att producera effektiva texter.
Ifall du vill nå ut i bruset måste du även personalisera din marknadsföring, det innebär att allt ska vara anpassat till varje enskild konsument – innehåll, produkter, information och mer.
Idag har vi tillgång till mer data än någonsin och det har aldrig varit enklare att skräddarsy innehållet till konsumenten. Hela 98 procent av marknadsförare anser att personalisering leder till bättre kundrelationer. Här gäller det förstås att veta hur man ska utnyttja all data som man har samlat in.
Företag som Netflix och Amazon har förstått detta sedan länge. Det är exempelvis bara att logga in på ditt Netflix-konto, så får du personliga rekommendationer baserat på vad du tidigare tittat på. Även text, banners och sök är utvalt just för dig.
Chatbots
Chatbottar kommer att fortsätta vara en viktig del inom digital marknadsföring och under 2022 förväntar vi oss att se dem allt oftare. Du kanske redan har använt några eller rent av byggt en egen.
En chatbot simulerar ett mänskligt samtal och drivs av artificiell intelligens. Många kunder föredrar faktiskt att prata med en chatbot eftersom de ger snabbare och mer exakta svar, faktiskt kommer ihåg din köphistorik och tappar inte tålamodet. Och så är de förstås tillgängliga dygnet runt. Redan idag interagerar 1,4 miljarder människor med chatbottar och 80 procent av företagen använder eller planerar att använda en chatbot innan år 2021.
Video i alla dess former
Både livevideo och traditionell video kommer att fortsätta växa nästa år. Ifall du fortfarande inte har förstått att video är ett måste i din marknadsföring kanske de här siffrorna kan övertyga dig:
Statistik från video under 2021:
- Videokonsumtion i mobilen ökar varje år med 100% (Hubspot)
- 92% av användare som kollar en video på mobilen, delar den med andra (Wordstream)
- Sociala medieinlägg med video får 48% mer visningar (The Marketing Helpline)
- En webbplats med video har 53 gånger större chans att placeras på förstasidan på Google (Invisia)
- Att inkludera en video på din landningssida kan öka din konverteringsfrekvens med upp till 80% (Unbounce)
- 85% av konsumenter vill se mer videoinnehåll från varumärken (Hubspot)
- Om du lägger in en videolänk i dina mailutskick kan klickfrekvensen ökas med 300% (Hubspot)
- I genomsnitt spenderar människor 2,6 gånger mer tid på sidor med video än utan (Wistia)
- 72% av kunderna vill hellre lära sig om en produkt eller tjänst via video (HubSpot)