Bildkälla: https://icons8.com
Idag används flera olika sociala nätverk och som företag ser
man dessa som medel & verktyg för att kommunicera med sina
kunder. Många företag använder sig endast utav en
kommunikationskanal vilket i många fall innebär att företagen
inte träffar sin målgrupp på ett betydelsefullt sätt.
Eftersom alla kanaler är olika bör företagets metoder för kommunikation anpassas för att matcha hur just den kanalen används av kunderna i rätt målgrupp.
En rapport från https://svenskarnaochinternet.se om den dagliga användningen av sociala medier visar att de tre största sociala nätverken Facebook (74%), Instagram (61%) och Snapchat (39%). Rapporten visar att den totala användningen ligger på ungefär samma nivå som tidigare år, men att Instagram har ökat, från 38% till 41%.
Som tidigare år ligger Linkedin lite längre ner på listan på (31%).
Många företag tar steget att börja marknadsföra sig i olika kanaler som till exempel Google Ads och Facebook. Det många företag redan har gjort fel är att grundarbetet som behövs för att marknadsföringen ska funka inte är gjort.
I många fall handlar det om att företagets hemsida inte är byggd utifrån företagets mål och behov. Detta leder till att företaget kanske får mer besökare på hemsidan, men inte fler kunder. Det innebär att företaget kastar bort mycket av sina pengar utan att få resultat. Det är viktigare att investera pengarna i att företagets hemsida är välbyggd med strategiska metoder och analyser.
Det viktigaste för mindre och nystartade företag är att prioritera sin tid rätt och det känns oftast som att man inte hinner med allt. Vi ser att många företag har svårt att ta steget för att börja annonsera och bygga upp flera kanaler för att skapa leads och öka försäljningen.
Ibland är det bättre att ta hjälp av andra företag för att utföra vissa tjänster även fast kompetensen finns inom företaget, då denna tid oftast inte finns. Fokusera på det som företaget behöver, och ta hjälp av andra för att utveckla det.
Med dagens verktyg kan företag ha full koll på besökare, deras beteenden och hur de använder sig utav företagets hemsida eller andra kanaler. Man kan på så sätt tydligt se om man gör något fel, eller något rätt.
De flesta verktyg som används för statistik är dessutom helt kostnadsfria som Google Analytics och Facebook Analytics. Det innebär att ditt företag kan få ut mycket värdefull information som kan hjälpa ditt företag att öka försäljningen eller nå ut till fler potentiella kunder.
Fyll i vårat kontaktformulär så återkommer vi till dig om ditt ärende.
Anmäl dig till vårat nyhetsbrev